Városi gombászat és gombaklub

Szerdán körülnéztem az Árpád-soron és a "három gombás" gyertyán alatt előjött a galambgomba partnere. Egyébként a fa együtt él még egy áltriflával, a gyilkos galócával, és talán kapcsolatban van a piros tinóruval is, de az kissé távolabb nő tőle. Lehet, hogy inkább "négy gombás" gyertyánnak kéne neveznem. Azért nem semmi, hogy a városi környezet ellenére ennyi gyökérkapcsolt erdei gombával társult. Az Árpád-sor többi gyertyánfája is kapcsolatban van a felsorolt gombákkal, de ez az egy, aminek a környékén mindegyik látható jó időben. Amikor kint vannak a gombák termőtestei, akkor pár négyzetméteren erdei hangulat van a belvárosban. Igaz, tegnap is éreztem, amikor leguggoltam a galambgomba elé a száraz avarba. Kedvem lett volna plédet leteríteni és letelepedni, hogy élvezzem az avar édes illatát, a szép időt, és figyeljem a vadkacsák családi életét. Szeretem, amikor a természet körülvesz. Azonban a városban nincs idő a lazulásra, gyorsan lőttem egy fotót a szép gombáról, majd végigsétáltam a gyertyánfás szakaszon. Szerencsére találtam még néhány gombát, így megnyugodva tértem haza, lesz csütörtökön friss termőtest a klubban.
Csütörtökön négy nagy rend hét nemzetségét mutattam be. Az Agaricales rendet az ízletes csiperke és a déli tőkegomba képviselte, a Boletalest az áltrifla és a nemezestinóru, a Russulalest a galambgomba duó, a Polyporalest a pisztricgomba és az óriás likacsosgomba. Egyébként a nemzetségek egy-egy családot is képviseltek: Agaricaceae, Strophariaceae, Boletaceae, Sclerodermataceae, Russulaceae, Polyporaceae, Meripilaceae. Tehát izgalmas bolyongásba kezdtünk a rendszertanban. Azért jó tudni, hogy a külső hasonlóságaik ellenére mennyire különbözőek és a lemezes galambgomba csak távoli rokona a szintén lemezes csiperkének. A természettudomány kezdetben csak két csoportra osztotta a gombákat, voltak a lemezesek és a csöves termőrétegűek. Gyakorlatilag minden gomba vagy Agaricus vagy Boletus volt. Aztán a kutatási módszerek fejlődésével egyre több minden derült ki a gombákról. A 21. században a genetikai vizsgálatok alapján formálódik a kedvenceink rendszertana. Most már nem a külső jegyek a fontosak, hanem a pirinyó gének. Ne feledd, hogy a külső jegyek csalókák lehetnek, gondolj a sok zárt termőtestű gombára, amik egy időben egyetlen osztályban Gasteromycetes voltak, holott nem rokonai egymásnak. Azóta ez az osztály megszűnt.
Bár a rendszertan ismerete nem létfontosságú egy (has)gombásznak, de egy kis rálátás a gombák rokonsági viszonyaira színesebbé teszi a nemes hobbinkat. Legalább is engemet szórakoztat, és bízom benne, hogy másoknak is felkelti az érdeklődését a gombák családfája.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése