Madárfészek kosbor

A madárfészek Neottia nidus-avis megfigyelése az élőhelyén az egyik vágyam volt. Szombatig fotókról ismertem a növényt, amik alapján az élőhelyén már tíz méterről kiszúrtam és siettem felé, hogy megcsodáljam és lefotózzam. Végre nekem is van róla képem. Igen, ő a madárfészek: egy talajlakó, majdnem teljesen zöld színanyag nélküli, mikoheterotróf életmódú, "trükkös" szépség. Erzsi elszáradt növénynek vélte, de én bizonygattam neki, hogy élő virágot lát. Bár tény, hogy a barnás, fakó színei miatt kórónak tűnik, de garantáltan nem az.
Miért akartam látni a madárfészket, ami a nevét a nagy gyökérköteggé fejlődő rizómájáról kapta, ami fészekre hasonlít? Az életmódja miatt. Eleve az orchideák szoros kapcsolatban vannak a gombákkal, nélkülük a pirinyó magban rejtőző csírából nem lehetne kifejlett növény. Azonban egyes orchideák "rájöttek", hogy meghódíthatják az árnyas élőhelyeket is, ha picit módosítanak a kapcsolatukon a gombával, és ráveszik, hogy a fapartnerétől adjon át nekik szerves anyagokat. Az ötlet bevált. A madárfészek a Sebacinaceae család nemzetségeivel társul, és remekül elvan a gombákkal kötött csalfa kapcsolatban. Hazánkban is gyakori az árnyas, lombhullató, savanyú talajú erdőkben. A rokonaihoz hasonlóan védett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése