"Boletus photoshopus"

A fotó 2000 nyarán jelent meg az interneten. Az évek során párszor láttam itt-ott felbukkanni, de nem foglalkoztam a képpel, mert valódi gombákról keresek információkat, a manipulált felvételek érdektelenek számomra. Azonban pár napja egy hazai blogon jelent meg, amire már felkaptam a fejemet. Nekem egyértelmű, hogy a kép hamis. Ugyan léteznek több kilós termőtestet növesztő tinórufélék, de embernél is magasabb gombák évmilliók óta nincsenek a bolygón.
A Prototaxites nyolc méter magasra nőtt, a devon korszakban élt, és az akkori élővilág legmagasabb élőlénye volt.
A trükkös fotó a Föld legnagyobb élőlényét akarta megjeleníteni, az oregoni mézgombát. A kép készítője nem vette figyelembe, hogy a gomba termőteste nem maga az élőlény. Nem a termőteste hatalmas a mézgombának, hanem a tenyészteste, ami több hektárnyi erdőtalajt szőtt át, és közben fától fáig haladva mindegyiket megfertőzte és elkezdte a lebontásukat.
A tuskógomba fajok mint például a gyűrűs tuskógomba Armillaria mellea korhadékbontók és paraziták, megtámadják a legyengült fákat. Tavaly októberben bőven termett a helyi fás élőhelyeken. Kertekben is megjelenhet, és a jelenléte baljóslatú minden fás szárú növény számára. Jó étvágyú gomba. Szintén nagy területet képes átszőni a gombafonalaival.
A trükkös képen egy vargánya Boletus termőtestét nagyította fel a kép készítője. A vargányák népszerű alanyai az "ilyen nagy gombát találtam" témájú hamis fotóknak, azonban nem köztük találjuk meg a legnagyobb termőtestet növesztő gombákat. Jelenlegi ismereteim szerint a termeszekkel együtt élő Termitomyces nemzetség fajai növesztik a legnagyobb termőtesteket. Azonban nemcsak Afrikában élnek óriási pereszkefélék, hanem Amerikában is. A Macrocybe titans szintén meglepheti a gombászt egy méter kalapátmérőjű termőtesttel. Ezek igazi gombák.
Hazánkban a legnehezebb ehető termőtestet az óriás pöfeteg Calvatia gigantea növesztheti.

Megjegyzés: A felvételt az eredeti helyén nem találtam meg, másik oldalról mentettem le.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése