A szezonnyitó osztrák csészegomba

Az osztrák csészegombát Sarcoscypha austriaca nagyon könnyű felismerni cinóbervörös színéről és csésze alakjáról. Februártól áprilisig terem a talajon fekvő ágakon, korhadó famaradványokon. Bár nem mérgező, de törékeny, viasszerű húsának nincs íze, illata. Dekorációs célra viszont ideális lenne, ha nem fakulna ki főzés során. Ezért a természetben, az élőhelyén gyönyörködjünk benne. Mostanában kezd el nagyobb tömegben teremni. A kezdő gombászoknak azonnali sikerélményt ad. Hasonmása a ritkább piros csészegomba S. coccinea, ami annyira hasonlít rá, hogy szabad szemmel megkülönböztethetetlenek egymástól. A spóráik mikroszkópos vizsgálatával viszont azonosíthatók: az osztrák spóráinak vége lapított, míg a pirosénak lekerekített. Egy rajzot találtam, ami bemutatja a különbségeket.
A mai kiváló időjárás kicsalogatott az erdőbe és még az se zavart igazán, hogy a telepítések közti utat feltúrták a teherautók. Végül sikerrel jártam, megszereztem a szezonnyitó gombát, ami az osztrák csészegomba.

3 megjegyzés:

  1. Kedves Andrea!

    Mindenütt azt olvasom (szakkönyvekben és a neten egyaránt) hogy a piros csészegomba és az osztrák csészegomba étkezési szempontból marginális szerepű, jelentéktelen, jellegtelen, et cetera. Hát én ma szedtem egy keveset a patakparton, és ebédre megkóstoltuk. Mindannyiunk meglepetésére kimondottan erős, karakteres, aromás íze volt, kellemes csalódást okozott :).

    VálaszTörlés
  2. Hát én nagyon finom ragut csináltam belőle, nyilván fűszerezni kell..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most találtam ilyet. Érdemes szedni belőle? Összekeverhető valami mérgezővel ilyenkor, kell szakértő? Esetleg a ragud receptjét leírnád? Köszi!

      Törlés