Kucsmagomba-mánia

Sajnos a fotó nem az enyém. Itt leltem rá. Csillogó szemmel néztem végig a sok-sok jó kucsmagombás képet. Egyből elkapott a tavaszi érzés, és szinte éreztem az ízletes kucsmagomba illatát, megtapintottam viasz-szerű húsát, és megkóstoltam a belőle készült ételt...  A Morchella nemzetségbe tartozó kucsmagombák kimondottan nagy, látványos és tetszetős gombák. Ugyanolyan magas az esztétikai értékük mint a tinóruknak. Ráadásnak az ízletes kucsmagomba a tavasz legjobb gombája. Teljesen érthető, hogy a tél után, amikor csak a késői laskagomba, a téli fülőke és időnként a júdásfülgomba terem,  a gombász kiéhezve járja a tavaszi erdőket, mezőket. Oh, csodásak a tavaszi erdők! Az a pezsgés. Nem lehet betelni vele. Ha pedig előkerülnek a kucsmagombák, tetőzik az öröm. Hazánkban a Morchella nemzetségbe tartozó kucsmagombák: az ízletes M.esculenta, a nyúlánk M.elata, a pusztai M.steppicola, a sötét M.vulgaris, a hegyes M.conica, a feketelábú M.atrotomentosa. A kucsmagombafélék családja népesebb, mert tagja még a cseh Ptychoverpa bohemica, a simasüvegű Verpa digitaliformis, és a fattyú kucsmagomba Mitrophora semilibera is. A kucsmagombák picit trükkösek, mert nyersen egyiket sem javasolt megenni, de főzve, sütve semmi bajunk sem lehet tőlük. Bár egyéni allergiás reakció előfordulhat. Ezért elsőnek egy kevéske főtt kucsmagombát kóstoljunk meg, hogy megtudjuk hányadán állunk a tavasz gombahírnökeivel. Nekem szerencsém volt, semmi gondot nem okoztak. Ugyanúgy az étkem lehetnek mint a többi kedvenc, ehető gombám. Ami még picit idegesítő a kucsmáknál, a tisztításuk. A legtöbb kucsmagombás ételben mindig van egy kevés föld is. De ez sem veszi el a kedvét a gombásznak a gyűjtésüktől. Majd figyeljétek a gombász fórumot, hogy mennyire fog pezsegni március elejétől. Szinte az aranylázhoz hasonlatos tüneteket fognak produkálni a fórumtagok, köztük én is.

1 megjegyzés: