50 gombafaj a kertek alól

A bevezető szöveg után felsorolt gombafajokkal szülővárosomban és annak környékén találkoztam. Mindegyike volt a kezemben. A listát még kibővíthetném cirka 20-30 fajjal, de ezek közt már akad kétes értékű határozás is. Inkább azokat írtam össze, amiket 100%-ig meghatároztam. A gombák találati helyére jól emlékszem. A legtöbb helyszínre bármikor visszatalálok és rábökök a földre, hogy pl.: itt biza nyárfa-érdestinóruk élnek. Ahogyan azt a fát is meg tudom mutatni, ahol régen a legnagyobb gyilkos galóca termőtestet találtam, majd 20 centi magas volt. Az általam talált legkisebb gyilkos galóca termőteste viszont alig volt 6 centis. Élőhelye egy természetvédelmi céllal telepített vegyes kiserdő, ami szinte járhatatlan a dús cserjeszint miatt. Egyszer-kétszer hősiesen átvágtam a mérsékelt övi "dzsungelen". A fodros papsapkagombára egy ilyen dzsungel-túra során leltem rá. Másik túra alatt botlottam bele a nagy őzlábgombába. Ez a küzdelmes cserjekerülgetés ellenére csodás élmény volt, egyszeriben a bokrok közt ott álltak a délceg és hatalmas őzlábgombák. Természetesen négyet hazavittem és kalapjukat kirántottam. Ugyanitt leltem rá életem első teljes gombakörére, amit a zsemleszínű fakógomba alkotott. Majd 3 méter átmérőjű volt.
Egy másik telepítést, a nyárfásomat fakitermelési céllal ültetették, itt leltem rá először a nyárfa-érdestinórukra egy október eleji túrám során. Kellemes, enyhe ősz volt. Másik élőhelye egy magántelekre vezető bekötőút mellett található, az út mellé nyárfákat ültettek, és ezek közt nedves, enyhe időben rendszeresen megjelennek a termőtestei.
A harmadik kedvenc helyszínem, ahová jóval ritkábban járok ki, Póstelek. Itt találtam az okkerszínű tinórut, a lomberdei csiperkét, a zöld ánizsgombát, az óriás tölcsérgombát, a változékony tinórut, a szürke selyemgombát. Sőt, a listán nem szerepel, mert egyszeri találat, de egy lucfenyő alatt még légyölő galócát is találtam. Bizony az volt. A légyölő semmi mással sem téveszthető össze.
A bicikliutat kísérő partvédelmi fasor szintén nagyon jó élőhelye a gombáknak. Itt találtam a nagyon nagy gyilkos galócát, a sárga kénvirággombát, a molyhos tinórut, kékhátú galambgombát, a fattyú kucsmagombát, és a listán nem szereplő barnulóhúsú galambgombát.
A reptéri mező füves élőhelye igazi gombaéden. A csiperkék többsége, a májusi pereszke, tejpereszke, lilatönkű pereszke, mezei szegfűgomba, illetve a listán nem szereplő feketedő nedűgomba és a márványos pereszke itt él.
Békéscsaba belvárosában szintén találnak maguknak élőhelyet a gombák. Például gazdag gombában az Árpád-sor szoborsétánya. Itt találtam büdös galambgombát, gyilkos galócát, kékhátú galambgombát, óriás bocskorosgombát, a listán nem szereplő piros tinórut. Másutt gyapjas tintagombával találkoztam, vagy éppen a begöngyöltszélű cölöpgombával, aminek két termőfoltját is meg tudom mutatni, ha valakit érdekelne.
Ugyan Békéscsaba és környéke, valamint az egész megye évszázadok óta emberi művelés alatt van, így a természetes élőhelyek rendkívüli mértékben összezsugorodtak, de a gombák közül a szívósabbak csak azért is fennmaradtak és dacolnak az ember okozta viszontagságokkal. Ha találnak egy kicsi földet, rajta növényekkel, azonnal életre kelnek spóráikból. Az általam azonosított 50 fajjal mindenki találkozhat a termőidejükben esős hetek után.
1. Gyilkos galóca
2. Cafrangos galóca
3. Szürke selyemgomba
4. Ragadós bocskorosgomba
5. Óriás bocskorosgomba
6. Kétspórás csiperke
7. Ízletes csiperke
8. Lomberdei csiperke
9. Erdőszéli csiperke

10. Nagyspórás csiperke
11. Sárguló csiperke
12. Nagy őzlábgomba

13. Fehér tarlógomba
14. Rőt áltrifla
15. Húsbarna pénzecskegomba
16. Zöld ánizsgomba
17. Óriás tölcsérgomba
18.
Lilatönkű pereszke
19. Nyárfa-pereszke
20. Májusi pereszke
21. Tejpereszke
22. Gyökeres fülőke
23. Téli fülőke
24. Mezei szegfűgomba
25. Begöngyöltszélű cölöpgomba
26. Ráncos tintagomba
27. Kerti tintagomba

28. Gyapjas tintagomba

29. Sárga kénvirággomba

30. Kékhátú galambgomba
31. Földtoló galambgomba
32. Piros galambgomba
33. Büdös galambgomba
34. Begöngyöltszélű tejelőgomba
35. Késői laskagomba

36. Ördögszekér-laskagomba
37. Gyökeres tinóru
38. Okkerszínű tinóru
39. Változékony tinóru
40.
Molyhos tinóru
41. Nyárfa-érdestinóru
42. Lepketapló
43. Sárga gévagomba

44. Fodros papsapkagomba

45. Zsemleszínű fakógomba
46. Barna csészegomba
47. Piros csészegomba
48. Cseh kucsmagomba
49.
Fattyú kucsmagomba
50. Júdásfülgomba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése